Amortyzatory pchające, nazywane też sprężynami pneumatycznymi, służą do wspomagania otwierania ciężkich pokryw, klap bagażnika, włazów na dach i zawsze tam, gdzie bez tych sprężyn wymagane byłoby użycie nadmiernej siły.
Sprężynę gazową określają trzy istotne parametry:
– siła podawana w Niutonach
– skok, czyli odległość na którą porusza się cylinder
– metoda mocowania.
Budowa amortyzatora jest relatywnie nieskomplikowana, to stalowy cylinder z uszczelnionym tłokiem, a wymaganą moc otrzymujemy podczas składania przez dopompowanie gazu pod konkretnym ciśnieniem.
W stanie spoczynkowym amortyzator jest wysunięty, po ściśnięciu tłok się wsuwa do środka, powodując zacieśnianie gazu w korpusie, a po zmniejszeniu działającej siły tłok wysuwa się na powrót. Z obu stron amortyzator zakończona jest uchwytem typu oczko, przez dziurę w oczku przeprowadza się sworzeń wraz z trzymaczem.
Przez to, że oczka są demontowane, daje się modyfikować mocowanie amortyzatora na przegub kulowy, co nadaje się głównie wtedy, gdy ruch amortyzatora nie odbywa się wyłącznie w jednej płaszczyźnie. W trakcie montowania należałoby jedynie pamietać o tych podstawowych zasadach. Sprężynę gazową trzeba ustanawiać tłoczyskiem od spodu, by w ostatniej fazie ruchu uzyskać działanie hydraulicznej amortyzacji. Trzeba unikać jakichkolwiek uderzeń. Na tłoku nie wolno pozostawiać jakiekolwiek zacieków farby, gdyż mogą one spowodować nieszczelności {płynu hydraulicznego|oleju.