Dla wspomagania przeładunku większych pakunków stosuje się najazdy i przejazdy. Używa się ich przeważnie w warunkach, gdy do pokonania jest jakaś przeszkoda na przykład klatka schodowa albo jako pomost łączący rampę załadunkową z ciężarówką. Służą w zasadzie jako trap do łatwego manewrowania maszyn, niewielkich pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków inwalidzkich.
Robi się je albo jako osobne prowadnice i używa w parach a wtedy ich rozstaw zalezy od rozstawu kół przemieszczanej maszyny albo jako jednolitą płaszczyznę, która pozwala na manewrowanie na całej szerokości samochodu.
Przejazdy samochdowe na rampę wykonywane są z reguły na określoną szerokość i są jednolitą płaszczyznę zrobioną z tworzywa bezpiecznego lub są taką powłoką antyposlizgową powlekane. Często spotykane zwłaszcza są szyny wytworzone z profili kształtowych z lżejszego aluminium, bowiem nieduża waga przy zachowaniu większej sztywności konstrukcji ułatwia ich składanie i używanie.
Drobne i niekłopotliwe najazdy aluminiowe przeznaczone do załadowania i rozładunku małych pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Obciążalność dopuszczalna pary takiego rampy zmniejsza się wraz z jego długością, ale też ze wzrostem szerokości pojedynczego najazdu. Trzeba uwzględnić, iż rozmiar roboczy przejazdu, po którym porusza się pojazd, jest trochę mniejszy od całkowitej szerokości skrajnej.